رواية القدر او الحب الفصل الرابع عشر 14 بقلم جوري محمد


 رواية القدر او الحب الفصل الرابع عشر 14 بقلم جوري محمد 


وتفاجأت نور عندما سمعت ادم وهو يقول قتلتها مش انا السبب هي السبب

نور سترك يا رب هو كمان قاتل و قتل مين ولا ده كابوس انا عن نفسي اصدق انه يقتل مجنون ويعملها ده خطفني عشان ينتقم مني وكمان في الخارج اكيد مجنون 

نور.. يا رب انا عارفه انك لك حكمه من اللي بيحصل معي ده بس الطف بي انا اضعف من اني استحمل كل ده وظلت تقوم بالدعاء حتى ذهبت في نوم عميق لأنها مجهده وما زالت يصعب عليها استيعاب كل ما حدث معها 

ورعد ذهب الى الاوتيل اللي هو نازل فيها

رعد... كل شويه يجي المشهد امام عينه وهو بيودعها في المطار وبتكلم معها بيعترف انه بيحبها نظره عينيها الذي لا يمكن ان ينساها التي تقول وانا احبك رعد فسر بصوت عالي

ليه كده يا نور بس يا الله مش قادر كل ما اتخيل انها بقت مرات شخص اخر واصبح له الحق في لمسها في الحديث معها ينهي يومه ويبداه بوجهها ليه يا نور ليه واخذ يصرخ ويكسر

الغرفة لحد ما نام من كثر التعب

 ومع بدأيه يوم جديد على ابطالنا ونبدأ من عند نور وادم وهم في الغرفة في المستشفى

ونور بتحرك وهي نائمه كثير و بتفتح عينيها لاقت ادم ينظر عليها ويضحك على شكل نور

نور... يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم ايه يا عم انت قاعد تنظر لي كده ليه



ادم... معجب بكي عارفه امس اليوم الوحيد اللي نمت فيه نوم عميق جدا

نور... وانا امبارح اليوم الوحيد الذي لم اتمكن من النوم جيدا وبتنفس فيه بالعافية

ادم. بيضحك ده انت بتعملي اصوات غريبه ومزعجه وانت نائمه تقولي لي ما عرفتش انام ده في ممرضه جاءت على الصوت وطلبت مني اني اطفي المسجل افتكرت اني بتسمع لسمفونية بيتهوفن للشخير المصري ابقى فكريني نعمل لك عمليه اللحمية

نور... ايه اللذيذ و الاستظراف على الصبح لا بجد ظريف خليتني اموت على نفسي من الضحك

ادم... بكره تتعودي اني اصحيك كل يوم على نكته مضحكه

نور اوعى يا عم من طريقي كده قامت تغسل وشها والممرضة جاءت علشان تطمن عليها

نور... ممكن لو سامحتني خدمه

الممرضة... بالتأكيد

نور. . عايزه احد يسرح لي شعري علشان انا مش بأعرف لوحدي

الممرضة.. بالتأكيد شعرك طويل جدا جدا جدا

ادم.. ما شاء الله خمسه وخميسه عليها وعلى شعرها وبيلف ايديه حوالينا راس نور الذي تنظر له وهي ترفع احدى حاجبيها فابتسم هو وقام بالغمز لها يحسدوا صدقيني هههههه. امشي انت متشكرين انا اللي هظبط لها شعره



نور... انت بتقول ايه انت لا يمكن تلمس شعرى وبتصرف كده ليه بطريقه طبيعية كأني انا وانت متجاوزين عن حب يا ابني افهم انت خطفتني واغتصبتني واتجوزتني وانا كنت هقتلك

ادم... اولا انا لم اغتصبك والطبيب الشرعي اكد كده اتجوزتك علشان حسيت ان يمكن احبك قلت اجرب يمكن وبالنسبة لشعرك خلاص خليه منعكش كده على فكره عجبني كده

نور.... انت اكيد انسان مش طبيعي انت ابرد من الفريزر تفضل مشط ليا شعري 

وادم اخد المشط من نور وهو ينظر لها بتحدي ويبتسم وبدا يسرح لها شعرها وعمل لها ضفيره شكلها شيك جدا

نور... واو شكلها حلو قوي شكرا وبتلف بيها وهي تنظر في المرآه

يلا بقى اسيبك عشان اروح اطمن على وليد

ادم... استني مستعجله على ايه هي خطوتين على فكره احنا في نفس المستشفى

نور بجد وخرجت خارج الغرفة وادم ورائها قابلت احدى الممرضات اين غرفه الانعاش

الممرضة وقد اشارت بيديها اتجاه الطريق

وذهبت نور وادم عند العناية المركزة و شاهدت وليد وهو نائم بداخل غرفه زجاجيه وموصل به اجهزه كثيره



نور... امتى بقى يا حبيب اختك تفوق تأخذني في حضنك عايزه احكي لك على كل اللي حصل لي ولا لا مش هاقدر احكي لك انت هتكون تعبان كفايه عليا اني احس بالدفء الموجود دايما في حضنك بالمكان الوحيد اللي بحس بيه بالأمان هنا جاء رعد

فاقترب منها ادم حتى يقوم باحتضانها لعلها تشعر بالأمان برغم انه بداخله يعلم انها لن تشعر معه بالأمان واحتمال انها تفزع من ذلك وقبل ان يقوم بهذا حضر رعد

ادم ايه الزفت ده ايه اللي جابه على الصبح

رعد... صباح الخير يا نور وهو ينظر بتجاهل اتجاه ادم اخبار وليد ايه النهارده

نور. صباح النور.. انا لسه ما سالت الدكتور عن حالته

رعد على فكره يا نور تسريحه شعرك جميله قوي النهارده

ادم. انا اللي عاملها بس ان جئت للحق شعرها حلو ساعدني في عملها صح 

نور. اصل شعري طويل وما بعرف اسرحه لوحدي وليد هو اللي كان دايما يسرحوا لي 

في الاوتيل كانت واحده بتيجي تسرحه لي على طول

ادم ..خلاص يا حبيبه قلبي المهم الخاصة دي بقت من حقي انا اللي اعملها مش وليد ولا غيره وقام باحتضانها ووضع قبله على خدها

رعد انا هاروح اسال الدكتور عن حالة وليد

 ومشي رعد 

نور على فكره الحركات القديمة دي فيك خالص دي بتعملها الحريم فلو سمحت ما تعملهاش معي ثاني والا مش هقول لك انا هعمل ايه



ادم ... ماشي يا اسطى افرد وشك بقى

نور ايوه على فكره انا اسطى وباشمهندس كمان ومش بزعل من الكلمة دي وسام شرف لي تعبت وانا بجيب لقمه من عرق جبيني انت فاهم ما عنديش بابا وماما يصرفوا عليا وعلى فكره اخويا كمان كان بيساعدني بالرغم عجزه ده كان هو بيصلح كل حاجه وانا بركبها فبلاش نتكلم في الموضوع ده لانه مش هيجرحني بالعكس يشرفني

ادم... على فكره انا مش باقول علشان اذيك انا باقولها علشان اهزر معكي

نور.... ماشي بس انت و لم تتمكن من اكمال كلامها لان ادم باسها ونور بتحاول تبعد بس مش عارفه وبعد كده ادم سبها لما حس انها محتاجه لهواء عشان تتنفس

نور...قسما بالله يا ادم لو عملت الحركة دي ثاني مش هاقول لك انا هاعمل ايه وطبعا انت عملتها للمرة الثانية علشان شايف رعد انه جاي مش قلت لك حركات قديمة قوي ملهوش لزوم تثبت له اني بقيت مراتك

ادم. وقد ظهر عليه الغضب ومسك يداها وعلى فكره بقى انتي لو جبت سيرته قدامي انا مش هاقول لك هاعمل ايه وانا لما بوستك انا بوست مراتي لأني حبيت ابوسها



نور.. انا مش هقول لك تأني بلاش تختبر صبري وبالنسبة للبوسه. احنا عندنا كده تبوس مراتك قدام الناس عادي يعني ولا ايه

رعد.... وهنا اقترب رعد منهم هو يشعر بداخله بالسعادة لانه شعر ان نور توبخه بسبب ما فعله ايه مالكم وانا جئت في وقت مش مناسب ولا ايه على العموم الدكتور قال ان هو كويس واحتمال كبير انه يتنقل غرفه عاديه النهارده

نور... ممكن يأدم اخذ رعد علشان عايزاه في موضوع مهم بس وخاصه شويه وهنقعد في الكافتيريا بتاعت المستشفى 

ادم ماشي يا نور بس يا ريت تخلصي بسرعه

 ومشيت نور ورعد وقعدت في الكافتيريا اللي تبع المستشفى تحت عيون ادم اللي ما كانش عايزها تروح

نور.... انا سحبت مبلغ 100000 من الفيزا علشان دفعت بقيت تكلفه العملية انا مش عارفه احنا صرفنا كم في مصر بالضبط بس اول ما ننزل مصر هجمع كل الاوراق و اعرف انا صرفت كم وهاقول لك عليها علشان نعمل جدول وابدا سدد مبلغ كل فتره لأني مش عايزه اخد فلوس من ادم



رعد بيضحك وفرحان قوي

ادم.. شايفه من بعيد ده بيضحك ليه هي قالت له نكته الله يخرب بيتك يا زفت انا كمان غبي اسيبها ليه تتكلم معاه لوحدها كنت قلت لها اتكلمي هي مراتي انا غبي ايهده يا ادم عشان تعرف تكسب المعركة 😠😠

نور وهي تنظر بتعجب انت بتضحك على ايه يارعد

رعد.. علشان انت اول ما حبيت تسندي كان على انا وحتى دلوقت في الوضع ده بتساندي مره ثانيه على انا يعني

نور على فكره انا لما قلت كده ما فكرتش من الناحية دي خالص سوري وتتحدث وهي تتجنب النظر الى عيون رعد وسرحت بالرغم من رغبتها في عدم النظر ولكنها استسلمت وسرحت في عيناه وهو الاخر ينظر لها ولم يجد كلمات تعبر عن شعوره وتبادلوا الحديث بالنظرات

أعرف أن حبى لك ممنوع 💔

نعم أعرف..

حاولت الابتعاد..

 لكني دوما أعود.. 

 إلى نقطة الرجوع... 



إحتار قلبي بين الرفض ...

والخضوع ...

إنه القلب حين يعشق...

فليس له رجوع...

ف الذنب ليس ذنبي ....

بل ذنب قلبي❤️

وعندما سيسالونني سأجيب

  ما الوجع؟

 إسألوا قلبا عشق قلبا ليس له فيه نصيب 

                    ما الشوق ؟

إسألوا روحا تحن لروح لقائهما مستحيل 

                     ما الحب ؟

 إسألوا شخص يدعوا لحبيبه بالسعادة 

         رغم أنه لغيره حبيب

                   ماالعشق ؟

اسألوا قلما كتب لحبيب وهو عنه بعيد.💔💔

سأكتب لك قصيده ثم امزقها مع كل طلعت نهار جديد

رعد... صدقيني يا نور في حاجات كثيره بنعملها غلط في حياتنا لما بنفكر فيها بس بنعملها لأنها نابعه من جوانا ومن القلب وانت هو ده اللي حصل معك بالضبط انك حاسة الامان معي مش مع ادم



نور حاولت بقدر الامكان تجنب البكاء ولكن دموعها خانتها ونزلت فقامت سريعا بمسح عند ما اقترب ادم منهم

. وهنا ادم جاء مش خلاص بقى يا نور انتوا تاخرتوا جدا في الكلام يلا بينا

نور... ما تاخرناش ولا حاجه ثم على فين

ادم علشان نروح نشتري شويه حاجات لكي ونتغدى بره ونرجع هنا ثاني اصل انا حجزت جناح مخصوص علشان تفضلي قاعده جنب وليد

نور.... ماشي بس ليس لها فأئده قعده المستشفى انا مش باحبها خالص وكده كده انا كل يوم هيجيء اقعد مع وليد وبعد كده ارجع اقعد في الاوتيل اللي انا قاعده فيه

ادم..... خلاص براحتك يا نور بس يعني ممكن نغير الاوتيل

نور ما فيش لزوم ليه كده هو اوتيل حلو وخلاص

رعد..... على فكره يا نور الاستاذ مدمن مخدرات و ساعت ما عمل اللي عمله كان واخذ جرعه زياده كان ممكن مات فيها وريح الجميع

نور..... كمان مدمن.. الله المستعان انا هاقول ايه وسبتهم ومشيت

ادم..... على فكره انت انسان حقير كان لازم تقول لها

رعد واللي انت عملته معها هذا يدل بقى على الشرف كان لازم تعرف علشان تعرف هي بتتعامل مع مين



ادم . احمد ربنا اللي احنا في المستشفى الا كنت هاوريك انا هاعمل فيك ايه

رعد لينا لقاء تأني يا ادم وتأكد اني مش هسيب لك نور واقترب من اذنه انت اللي تنفعك واحده زي جيهان يا راجل هههههه

ومشي وسابه و خرج بره المستشفى 

و ادم مشي وطلع عند نور

ادم.... انا هبطل تعاطي المخدرات ارجوك وانا بعتذر عن اي جرح سبته ليك اوقف جنبي لا تتركيني يا نور والله ما هتندمي وعد مني طيب لو لقيتني كذبت ابقي سيبيني لو ما بطلتش المخدرات سيبيني

وادم وهو يقوم بالبكاء ويقوم بازاله دموعه بطريقه طفوليه بصي اوعديني واوعي تخوني وعدك ليا انا هسمع كلامك ما تسيبني هي كمان سأبتني انا مش عايز حد يسيبني نور ردي عليا قولي لي انا مش هاسيبك

نور.. وهنا افتكرت نور وهو بيعيط وهو نائم والكلام اللي كان بيقولوا على مامته فسكتت وما ردتش عليه

ادم.... اوعديني يا نور انك مش هتسيبيني خالص

نور..... ان شاء الله ويا ترى هتبدا العلاج امتى

ادم. .. مين دلوقت في المستشفى هنا هتفضلي معي وهتتابعي كل حاجه صح وهتتاكدي اني هسمع كلامك وهبطل مخدرات خالص

نور.... كانك سبت لي الاختيار طبعا هافضل معك انت بقيت قدري



وادم حضن نور وانا مش هخذلك خالص صدقيني مين دلوقتي هتلاقي ادم جديد وهاحاول بكل الطرق ان خليك تحبني

نور هيا بنا لنبدا من هذا الوقت وذهبوا هما الاثنان للقاء الطبيب المتخصص في حالات الادمان 

الطبيب استاذ ادم سأقول لك الحقيقه الطريق طويل والمعاناة صعبه ولكن اذا كان يوجد عندك الإرادة سوف تساعدنا في اخراج هذا السم من جسدك 

ادم انا مستعد طالما نور هتفضل معايا 

الطبيب هي زوجتك ام صديقتك

 نور زوجته 😡 صديقتك دي مش عندنا في القاموس العربي ا

أجنبي بقى فاكر الدنيا هيصه عندنا 

الطبيب من وقتنا هذا سوف اقوم بحجز غرفه له مخصصه في قسم الخاص بعلاج الادمان

 ادم انا عايز غرفه بسريرين نور هتفضل معايا 

الدكتور انا لا انصح بذلك لان وضعك هيبقى صعب عليها انها تشاهد كل التغيرات التي تحدث لك

 ادم لا تقلق هي ستساعدني في تخطي هذه المرحلة صح يا نور

نور وهي تحاول ان تستوعب ما يحدث ان شاء الله سأحاول الطبيب ستبدأ من وقتنا هذا 

ادم ايوه

 الطبيب قام باستدعاء احدى الممرضات التي ستكون مسؤوله عن حاله ادم بمساعده الطبيب 

وطلب منها ان تأخذوا الى الغرفة المخصصة لهم وايضا كتب لها الأدوية المطلوبة



 الممرضة. سوف اقوم بتعليق لك بعض المحاليل التي ستسهل عليك مرور الساعات القادمة هل اخذت جرعه اليوم 

ادم لا لم اتعاطى شيء الممرضة اذا يجب علينا الاسراع لأن ما هي الا ساعات وجسدك سيطالب بالمواد المخدرة 

نور احتماليه الشفاء ومدتها

 الممرضة المرضى يتم شفائهم هنا بمساعده الأدوية والامل الموجود عندهم ولكن اذا حدث لهم انتكاسه لا نقدر ان نحدد النتيجة الحتمية احيانا بيرجع مره اخرى للتعاطي واحيانا يظل كما هو في حاله الشفاء ويكملون حياتهم عادي

 نور شكرا وخرجت الممرضه وتركته واخذ ادم المحلول وذهب في نوم عميق

نور وهي تنظر له وهو نائم طفل بريء ملامحه هادئة ولكن افعاله افعال شياطين بعتذر لك ادم فانا لي خطتي الخاصة عندما اصل الى مصر سوف ارفع عليك قضيه خلع وعندها ستخرج من حياتي وينتهي هذا الكابوس المرعب 

ومع مرور الوقت شعرت بالملل فقامت بتشغيل احدى البرامج التي كانت تتابعها في مصر ولذلك لم تنتبه بما يحدث خلفه

 وبدا مفعول المواد المخدرة تنسحب من جسد ادم وبدا جسده يطلب التعاطي فبدأت عيناه تتغير وملامح وجهه لا تبشر بالخير



 وكانت نور تجلس على احدى المقاعد في نفس الغرفة وتعطي ادم ظهرها فهي تشاهد احد ى البرامج التي كانت تتابعها وهي في مصر

 وبدا ادم يقترب منها فالتفت له نور عندما شعرت بأنفاسه خلفها واندهشت من ملامحه وهو يقترب وهي تبتعد حتى حاصرها على ا احدى جدران الغرفة

 نور ارجوك يا ادم اوعى تعمل شيء تندم عليه

ولكن لم يهتم ادم بالرد عليها كانه لم يسمعها او كانه في عالم اخر

ونور في ذلك الوقت كانت ستقوم بالصراخ لطلب المساعدة ولكنه وضع يده على فمها

 ادم وهو يحاول ان يسيطر على نفسه ولا يجعلها تشعر بالألم الذي يطيح بجسده فاقترب منها ثم احتضانها فحاولت هي افلات نفسها منه



نور ادم وبدأت دموعها تنهمر من عيناها 

 ولكن كان ذلك بدون فائدة اقترب منها وهو يضغط عليها بيديه كانه سيخترق جسدها ليصل الى هيكلها العظمي وسحبها وذهب بها الى السرير الخاص به في الغرفة وهنا تفاجات نور مما يفعله

فهو قام باحتضانها وضع راسه على صدرها وضمها بشده اليها واخذ يبكي مثل الاطفال نور لا تتركيني انا تعبان جسمي واجعني قوي ارجوكي ساعديني فانا اريد ان اولد من جديد وظل يبكي حتى ذهب في نوم عميق

نور........ حاضر وبدأت تبكي بعدما قامت بضمه فهي شعرت بالحزن اتجاه وعيناها تبكي كلما شعرت بانتفاضه جسده وتسال نفسها هل هو ينتفض من الالم ام هو كابوس او ماذا يحدث معه وكيف حدث معه كل ذلك

 و اكملت حديثها مع نفسها يا ترى ايه السطور الجديدة اللي هتكتب في حياتك يا نور القدر بيلعب لعبته معكي كل شويه وانت مش عارفه ايه الجديد ولا تتوقع ايه اللي هيحصل يا رب الهمني الصبر والرضا يا رب الهمني الصبر والرضا باللي انت كاتبه



الفصل الخامس عشر من هنا




تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×